Desatero rad ke změně dodavatele energií

Aktuální situace na trhu cen energií a jejich dodavatelů je ožehavá, ale ne mimořádná.
Po skokovém nárustu cen na energetické burze ukončili někteří dodavatelé svou činnost, jiní výrazně podražili. Spotřebitelé se nyní snaží zorientovat a chytit nejvýhodnější cenovou nabídku. Zároveň zde hrozí riziko podpisu nevýhodné smlouvy a sankcí. Pro ty nejčastější scénáře Vám přinášíme desatero rad při změně dodavatele energií.

Nenašli jste v desateru tu správnou radu pro Váš případ? Ozvěte se nám na čísle +420 601 002 268 nebo mailem na info@mobza.cz.

1. S ukončením činnosti dodavatele končí smlouva, kontaktuje Vás DPI

Pokud Váš dodavatel energií ukončil činnost, nepanikařte, o energie nepřijdete. Automaticky jej nahradí dodavatel poslední instance (DPI), který Vás do pár dní po zahájení dodávky kontaktuje.
Počítejte s tím, že ceny u DPI bývají vysoké. Veškeré podmínky Vám sdělí, nebojte se přesto zeptat.

2. Zdražení dovoluje odstoupit od smlouvy bez sankce

V případě, že současný dodavatel mění jednostranně podmínky smlouvy, například zdražuje neregulovanou část ceny elektřiny a plynu, můžete bez sankcí odstoupit od smlouvy. Před začátkem účinnosti změn ve smlouvě Vás dodavatel musí adresně informovat 30 dní předem, oznámení Vám tedy zašle poštou nebo také v SMS, poté Vám běží lhůta 10 dní, kdy smíte smlouvu vypovědět.

3. Zjistěte si výpovědní lhůtu bez sankcí a poplatků

Chcete-li změnit dodavatele energie z jiného důvodu, než je uvedeno v bodě č. 2, čeká Vás výpověď smlouvy.
Smlouvu na dobu neurčitou lze vypovědět bez smluvní pokuty, výpovědní doba trvá tři měsíce. Smlouva na dobu určitou buď nelze vypovědět, nebo s pokutou vyplývající ze smlouvy ve výši až několika tisíců korun. Smluvní pokutu můžete zpochybnit tím, že namítnete její nepřiměřenost nebo neurčitost, výsledek je ovšem nejistý a můžou po Vás požadovat i náhradu škody ve výši předpokládané spotřeby energií do konce původní smlouvy. Proto se předem informujte u dodavatele o lhůtě ukončení smlouvy a hrozící smluvní pokutě, a to v písemné nebo elektronické podobě.

4. Nenechte se přesvědčit pod tlakem k podpisu nabídky

Lákavé a časově omezené nabídky bez rozvážení nepřijímejte ani osobně, ani po telefonu. Nepodepisujte pod tlakem a ve stresu žádný dokument, smlouvu ani přihlášku k aukci energií.
Zvláště po telefonu může Váš souhlas účelově znamenat uzavření smlouvy.

5. Vyhledejte a srovnejte si konečně ceny dodavatelů s DPH a poplatky

Využijte například Srovnávače cen energií na stránkách Energetického regulačního úřadu. Vyžádejte si ceníky dodavatelů energií a srovnejte Vaše dosavadní vyúčtování s kalkulací cen dle ceníků. Pozor, někteří dodavatelé protiprávně uvádějí ceny bez DPH. Ověřte si, zda konečná cena zahrnuje také stálou měsíční platbu bez ohledu na spotřebu, administrativní poplatky aj.

6. Pozor na závazky mimo smlouvu – čtěte obchodní podmínky a ceníky

Smluvní pokuty by měly být obsaženy přímo ve smlouvě. Podstatné závazky mohou být dále obsaženy také v obchodních podmínkách a cenících. Nechte si vždy vše předložit a čtěte pozorně.

7. Ověřte rozsah placených služeb smlouvy, některé navyšují cenu

Podpisem smlouvy se můžete zavázat k placení dalších služeb, které nemusíte vůbec využít, například pojištění, nebo služby opravářů. Ověřte si, za jaké služby platíte.

8. Před přijetím retenční nabídky nepodepisujte smlouvu jinde

Po podání výpovědi smlouvy dodavateli Vám může nabídnout výhodnou nabídku. Pozor na její podmínky. Pokud jste již podepsali smlouvu jinde a tuto retenční nabídku podepíšete, hrozí Vám vysoká smluvní pokuta za nedodržení závazku podle podmínek nové smlouvy.

9. Máte právo odstoupit od smlouvy v zákonem stanovené lhůtě

Unáhlili jste se s podpisem smlouvy? Dostali jste lepší nabídku? Ze zákona můžete od smlouvy odstoupit ve lhůtě do 14 dní od jejího uzavření, případně ji vypovědět ve lhůtě 15 dní od zahájení dodávek energie od nového dodavatele. Výpovědní lhůty se prodlužují o čas, po který jste nebyli o svých právech poučeni, nejdéle však rok. Vzor výpovědi naleznete například ZDE.

10. Aktualizujte si platební pokyny, ověřte návaznost plateb a sepište stavy odběrů

Nezapomeňte upravit trvalé příkazy a SIPO k úhradě záloh novému dodavateli. Pokud jste čerstvě přešli k dodavateli, který poté ukončil svou činnost, a nezaplatili jste zatím žádnou zálohu, ověřte si, zda nevznikne dluh. Pokud jste přešli pod dodavatele poslední instance, další zálohy původnímu dodavateli neplaťte, pravděpodobně již vznikly přeplatky. Před datem spuštění dodávky energií novým dodavatelem si vyfoťte a opište stav elektroměru či plynoměru, abyste mohli zajistit samoodečet.

NEVÍTE SI RADY?

Každý všední den můžete kontaktovat naši energetickou poradnu na čísle +420 601 002 268. Stížnosti a podněty spotřebitelů na protiprávní jednání dodavatelů energií je oprávněn řešit Energetický regulační úřad (ERÚ) v bezplatném mimosoudním řízení.

 

Působíme v rámci celého Zlínského kraje.

+420 601 002 268

INFO@MOBZA.CZ
zákaznický servis
tel: +420 601 002 268
e-mail: info@mobza.cz
Sídlo Firmy
Nám. T. G. Masaryka 1281
760 01, Zlín
Mobza s.r.o.

Mobza s.r.o.

IČ: 09878882
DIČ: CZ09878882
SZ: C 124814 vedená u Krajského soudu v Brně